Антиутопия 2022: Холивуд отправя мрачни прогнози за предстоящите 12 месеца

Технологии
Не бъди безразличен, сподели статията с твоите приятели:

Учени, футуристи и експерти често правят предположения как ще изглежда бъдещето. Някои от тях успяват да прогнозират навлизането на виртуалната реалност, мозъчните импланти и други технологии в ежедневието ни. Изследователите обаче не са единствените, които редовно правят прогнози. Всяка година Холивуд създава десетки филми, които се развиват в бъдещето. Но има ли заглавия, които се развиват през 2022 година?

Оказва се, че Холивуд е създал само 5 филма, което действие конкретно се развива през 2022 година. Любопитно, но всички те са малко или много антиутопии. Лентите отправят мрачни прогнози за пренаселена планета, излезли от контрола ни технологии и създаването на мащабни концлагери.

В редовете по-долу ще научите по какъв начин си е представял Холивуд настъпващата 2022 година:


Най-интересният филм, чието действие се развива през 2022 година, е холивудската класика Soylent Green.

Филмът представя едно пренаселено бъдеще. Малцина могат да си позволят истинска храна, а междувременно мощна корпорация, изхранва човешкото население с изкуствено произвеждан „био продукт“ със съмнителен произход. Изключванията на тока поради енергиен дефицит, също са чести.

Населението на Ню Йорк е 40 милиона души, средната класа живее в стаи, но някои са станали роби, за да имат подслон над главата си. Все още ли сме далеч от това бъдеще?

В много от световните мегаполиси наемите постоянно растат, а хората често са принуждавани да живеят в тесни апартаменти със съквартиранти. Истинската храна също става се по-труден за намиране продукт.

Soylent Green е един доста многозначителен филм. Лентата е вдъхновена от идеите на Томас Малтус, който през далечната 1798 г. публикува своето „Есе за законите на населението“. Основният проблем Малтус вижда в пренаселването на света, а решението – запазването на броя на хората по планетата до нива от няколкостотин милиона души, предимно жители на Британската империя.

Soylent Green е част от философското възраждане на малтусианската идея стартирало през 60-те години на миналия век и намерило изражения в политиката за едно дете в Китай, стерилизацията на 11 милиона индийци и модерните в днешно време призиви за отказване от създаването на деца в името на „природата“.

Антиутопията на Soylent Green дебютира преди 50 години като предупреждение за рисковете на свръхпопулацията, но и като потвърждение на идеите на един набиращ сили философски елит. Днес основна трибуна за тези виждания се дава не от киното, а от някои от най-четените и популярни световни медии.

„Науката доказва, че децата са лоши за Земята. Моралът ни подсказва да спрем да ги имаме“- NBC, „Двойки преосмислят необходимостта от децата заради климата“ – BBC, „Да имаш деца е ужасно за околната среда, така че нямам такива“ – Washington Post, „Искате ли да се борите с изменението на климата? Имайте по-малко деца“ – The Guardian.

Soylent Green може да не прави много точни предсказания за 2022 година, но влиянието на филма е живо и до днес.


Тоталитарна политическа партия, наречена „Новите бащи-основатели на Америка“, печели властта в САЩ с обещанието да изкара страната от икономическия и социален колапс, в която тя се намира. Решението е просто и съвпада с преписваната на Сталин мисъл – „Има човек — има проблем, няма човек — няма проблем“.

„Чистката“ е ежегодно събитие, при което всички престъпления са законни. Действието във филма се развива през 2022 година, когато Съединените щати са станали практически свободни от престъпност, а безработица е спаднала до 1%.

Филмовите качества на The Purge са спорни, но въпреки това лентата успява да постави някои важни теми. Първата е, че на фона на икономически и социален хаос, непопулярните идеи често могат да триумфират.

Наред с това „Чистката“ засяга основно хората от по-бедните слоеве или „лесно заменимите“, защото по-заможните лесно могат да се защитят от легализирания хаос, докато на практика малкия елит пряко дирижира „кървавия спектакъл“.


No Escape или „Бягство от Абсолом“ е класически деведесетарски екшън с участието на Рей Лиота. От Холивуд предвиждат, че хората нарушили закона ще бъдат поставени под тотална социална карантина. Във филма престъпниците са изпращани в лишени от достъп с останалия свят концлагери – по същество острови-затвори.

Така лентата бързо завива от началните футуристични кадри в примитивния свят на затворниците на остров Абсолом.

Наказателната колония е разделена на две, едната управлявана по „Закона на джунглата“, а другата опитваща се да изгради цивилизация.

Светът на 2022 година във филма включва холографска комуникация (която все още не съществува) и ИТ специалисти, работещи на CRT монитори (които вече не съществуват).

Лентата обаче засяга една съществуваща към днешна дата тема. Частните затвори са процъфтяваща индустрия за милиарди. Макар те да са далеч от „варварските условия“, като тези от филма, то често затворниците са използвани като средство на доходи, което увеличава шансовете им да останат по-дълго от средното зад решетките на частния затвор. Броят на настанените в частни затвори в САЩ е нараснал с 30 процента за последните 20 години.


2022 – годината на извънземната инвазия! Не, това не е заглавие от жълт вестник, а основата, върху която е построен филмът Time Runner. В главната роля влиза Марк Хамил, известен като Люк Скайуокър от трилогията „Междузвездни войни“.

Филмът е от категорията „толкова лош, че е направо добър“. Клишираният екшън включва не само космически кораби, но пътешествие във времето и връщане до 1992 година. Естествено, героят на Марк Хамил е неунищожим, а освен извънземните сред лошите попадат и тайните агенти на американското правителство.


Навярно сте чели новините ни, че учени предлагат климатичните промени да се „контрират“ с модификация на земната атмосфера и разпръскването на аерозоли на голяма надморска височина. Технологията, позната като геоинженерство стои в основата на Geostorm.

Във филма угрозата на катастрофални климатични изменения е накарала държавите по света да се обединят и създадат програмата Dutch Boy – глобална мрежа от спътници, обграждащи планетата. Те са въоръжени с геоинженерни технологии, предназначени да предотвратят природните бедствия.

След успешното опазване на планетата в продължение на три години, нещо започва да се обърка. Оказва се, че Земята е заплашена от мощни катаклизми, защото сателитите се използват със скрита цел – преврат в САЩ.

Филмът разказва познатата история за технология, използвана по недоброжелателен начин. Наличието на звезди, като Джерард Бътлър, компютърните ефекти и бюджетът от 120 милиона долара се оказват недостатъчни, а филмът търпи провал в боксофиса и сред критиците.

Въпреки това лентата е любопитна с това, че акцентира на геоинженерните технологии, за които определено ще чуваме все повече и през следващите 12 месеца.

  • Бонус: Demolition Man (1993)


Старите екшън класики придобиват съвсем друг смисъл, гледани 30 години по-късно. Знаете ли, че в тях много често задължителната битка между „Добрият“ и лошите се случва на фона на добре нарисувано тоталитарно бъдеще. „Зов за завръщане“, „Бягащият човек“, „Бягство от Ню Йорк“ и „Робокоп“ са само малка част от удачните примери.

Demolition Man обаче е по-различен, защото представя много по-мека и утопична версия на тоталитаризма, която изглежда почти сбъдната 10 години преди датата (2032 г.), в която се развива филма.

Екшънът със Силвестър Сталоун се разиграва на фона на свят обсебен от политическата коректност. Псувните, нецензурните изрази и на практика всичко, което може да обиди някого е забранено. Кафето и дори цигарите са извън закона. В края на тази година Нова Зеландия обяви, че ще забрани пушенето на своя територия.

Колите се самоуправляват, сексът е заменен с виртуална реалност, видеоконференциите са норма, парите са дигитални и всичко е много сигурно и спокойно. Звучи точно като бъдещето желано и разработвано от технологичните гиганти. Каква е цената на тази утопия?

Предполагате правилно – свободата. Ако все още не сте убедени в „пророческите способности“ на лентата със Силвестър Сталоун, то си спомнете как изглеждаха Facebook и YouTube само преди 10 години и вижте плановете на технологичните гиганти за следващите 10 години.

Източник/ци: nixanbal.com, it.dir.bg

Коментари

Коментара

loading...


There is no ads to display, Please add some
Не бъди безразличен, сподели статията с твоите приятели:

Вашият коментар