НОВИНИ Финансирането на пеевско-борисовите медии е еталон за корупция

България
Не бъди безразличен, сподели статията с твоите приятели:
Не, не е възможно сега някой да провери как са финансирани пеевските медии и тези, които все още са под крилото на Борисов. Коя институция да го направи? Прокуратурата, която тези медии прославяха и продължават да славят и до днес? Данъчните, които са подкрепяни и обслужвани от същите тези медии?

Нереално е да се надяваме в момента, че може да се направи нещо съществено, за да излязат поне част от истините за платената любов и слугинаж на въпросните издания, телевизии, радиа, сайтове. Тотално превзети медии, в някои от които работят качествени журналисти, наложили си мълчание и лицемерие в името на оцеляването. Не ги оправдавам, отбелязвам, че има такива.

 

Повод за тези редове е поредното настояване на „Репортери без граници“ за разследване финансирането на бившите медии на Делян Пеевски. Получава се нещо като със закона „Магнитски“ – отвън някой ни показва слабостите и ни съветва какво трябва да направим. Веднага у нас подскачат като ужилени някакви смешници от всякакъв калибър и пищят, че отвън ни се месят. Идиоти. Т.нар. „патриоти“ бяха четири години на власт с ГЕРБ и не само не смееха да произнесат името на Пеевски, но блажено ползваха услугите на същите тези медии.

Темата за въпросните медии е стара. Още от 2014 г. в „Биволъ“, „Капитал“, „Дневник“, „Медиапул“, Евроком, „Либерта“, Фрог нюз, „Свободна Европа“ и някои други се пише за многомилионни задължения. Нека ме извинят тези, които съм пропуснал.

 

Още през лятото на 2014 г. бе публикувана информация, че три фирми, които са сред едрите кредитополучатели от КТБ – „Сайга консулт“, „Булит 2007“ и „БГ корпорейшън“, са отпуснали общо 34 млн. лв. към фирмите, които издават „24 часа“, „Труд“, „Преса“, „Тема“, „Струма“, сайта blitz.bg и други.  Въпреки че формалният контрол на финансиращите дружества е бил в банката, по думите на издатели бенефициенти, цитирани от „Капитал“, полученият заем представлявал „акционерното участие на Делян Пеевски“.

 

През юли 2015 г. подставено лице на главният прокурорски свидетел по делото „КТБ“ Бисер Лазов купува, вестник „Преса” и списание „Тема. Поставеното лице е Юлия Илиева, касиерката на така наречената от Лазов „каса на Цветан Василев“. От кратко съобщение, публикувано на 13-а страница във вестника „Преса“, става ясно, че акционерите Тошо Тошев и Валери Запрянов в „Обединени свободни медии“ АД са прехвърлили акциите си от капитала на нов собственик – „Интегрирани пътни системи“ АД (ИПС). Мажоритарния собственик в „Интегрирани пътни системи“ е дружеството „Евробилд проект“, а в съвета на директорите влизат Юлия Илиева и „Евробилд проект“. Не е ясен произхода на средствата за тази сделка и до днес. Време е да стане ясен този произход.

Новият собственик на изданията е също длъжник на КТБ. Според информацията от Търговския регистър „Интегрирани пътни системи“ е регистрирана в село Скриняно, Кюстендилско. Компанията е с предмет на дейност строителство и ремонт на пътища и пътни съоръжения, промишлено и гражданско строителство, външнотърговска дейност и други. Дружеството дължи около 100 милиона на КТБ.

 

„Обединени свободни медии“ АД, е във фактически фалит към момента на сделката, защото има огромни необслужвани задължения към фирмата „БГ Корпорейшън“ в размер на над 2.5 млн. лв.  Кредиторът „БГ Корпорейшън“ е поискал обявяването в несъстоятелност на „Преса“ още през 2014 г. Вероятно Делян Пеевски е обещал на Тошо Тошев да не връща тези милиони и затова е разпоредил Лазов да придобие чрез „Интегрирани пътни системи“ изданията. Но „Интегрирани пътни системи“ дължи стотици милиони и също е в несъстоятелност. През май 2015 г. Националната агенция за приходите налага запор върху акциите, които „Интегрирани пътни системи“ притежава в производителя на цигарени филтри и опаковки „Юрий Гагарин“.

 

Процедурата е предприета заради съмнение, че то няма да плати публично вземане за 13 млн. лв. Предварителна обезпечителна мярка е наложена и на мажоритарния собственик в „Интегрирани пътни системи“ – „Евробилд проект“.

 

Общо три  са водещите фирми по онова време на медийния пазар, които са получили чрез дружества заеми от КТБ. Това са „ГМ Прес“ АД , издател на в-к  „Стандарт”, с главен редактор Славка Бозукова,  „Обединени Свободни Медии“ АД , издател на в-к ”Преса”, с главен редактор Тошо Тошев  и „Про Нюз България“ АД. Общият дълг на издателите е около 30 000 000 лева, без дължимите лихви.

Малко след фалирането на КТБ става ясно това, което винаги сме предполагали – фирми, свързани по някакъв начин с КТБ са наливали пари в голяма част от българските вестници. Този тип скрито финансиране позволява също така скрит контрол върху медийното съдържание. Друга сериозна част от всекидневниците директно се управляват от (семейството на) Делян Пеевски, което ги придобива с кредити от същата банка. Заемите от КТБ са едно от видимите доказателства, че изданията не са били в състояние да се издържат от собствени приходи и са платили за оцеляването си със зависимост от уредилия кредитите – Пеевски. Това пък доведе до загуба на доверие от читателите и тиражите на вестниците се сринаха. Алтернативните източници на приходи за повечето печатни медии – от обществени поръчки и европейски проекти, отпускани от държавата, бяха недостатъчни, а и поставяха редакционната политика в услуга на конюнктурните управляващи. Пак тези издания получиха привилегии в тази посока.

 

За да научим как са финансирани изданията на Пеевски (и на Борисов, чрез подставени лица) трябва да се тръгне от фалирането на КТБ. Вдигне ли се завесата, ще лъснат мръсни схеми и мрежи. Това е важно, защото въпросните медии активно участват в събарянето на банката, от която са получили милиони.

 

Колко пари от КТБ и фирми на Цветан Василев са отишли за реклама в изданията на Делян Пеевски и Ирена Кръстева? Колко пари дължат през фирми на КТБ “Труд” и “24 часа”? Придобивана ли е пресгрупа с кредит от банката на Петя Славова, погасяван след това от КТБ?

 

Колко пари са получили от КТБ за продажбата на акциите си в “Уикенд” Мартин Радославов и Недялко Недялков?

 

Колко пари смъкна от КТБ през ТВ7 Емил Кошлуков, спуснат от Пеевски и ДПС за шеф на БНТ?

За да се случи проверката на въпросните издания, трябва правосъдието да е освободено от опеката, влиянието и зависимостите от Борисов и Пеевски. В момента това все още не е факт.

 

Павол Салай от „Репортери без граници“ казва при идването си в България през 2020 г.: „Нещата са много по-зле, отколкото съм предполагал“. Нещата, драги Салай, са много, много по-зле, отколкото си разбрал преди година. Само един факт: мастита издателка дължи над 7 милиона данъци, които не плаща от години. Защо и как е придобила тази привилегия (не) е ясно. Как издатели на въпросните медии са придобили имоти за милиони – всички се досещаме, но нито Цацаров, а след него и Гешев понечват да проверят за какво става дума. А става дума за корупция.

 

Огнян Стефанов

Коментари

Коментара

loading...


There is no ads to display, Please add some
Не бъди безразличен, сподели статията с твоите приятели:

Вашият коментар