Телевизионен скандал и поредна размяна на удари между Запада и Пекин

Главните новини
Не бъди безразличен, сподели статията с твоите приятели:

Евросъюзът призова Китай да отмени забраната за излъчване на телевизионния канал Би Би Си Уърлд Нюз (BBC World News), наложена като ответна мярка срещу отнемането на лиценза във Великобритания на китайския държавен телевизионен канал “Чайна глоубъл телевижън нетуърк” (CGTN), предаде Асошиейтед прес.

ЕС отбеляза, че с това действие на Пекин още повече се ограничава “свободата на словото и достъпа до информация” в Китай и се нарушават китайската конституция и Всеобщата декларация за правата на човека.

Съюзът допълва, че решението на обществената телевизия на Хонконг също да спре да излъчва предаванията на Би Би Си засилва “ерозията на правата и свободите” в полуавтономния китайски район, започнала, след като миналата година беше приет голям нов закон за националната сигурност. “ЕС остава силно ангажиран с опазването на медийната свобода и плурализма, а също със защитата на свободата на словото – както във, така и извън интернет пространството, включително свободата на изразяване на мнение и на получаване на безпристрастна информация без каквато и да било намеса”, заяви Брюксел.

Макар Великобритания да престана да членува в ЕС, тя остава член на Съвета на Европа, който следи за спазването на споразумение от 1989 г. за телевизионните лицензи. Великобритания, САЩ и чуждестранни кореспонденти в Китай също изразиха недоумение от забраняването на Би Би Си.

Как започна скандалът

На 4 февруари британският медиен регулатор Офком отне лиценза на китайската държавна телевизия с аргумента, че Китайската комунистическа партия упражнява контрол над предаванията й.

Китай отговори огледално

В отговор китайският телекомуникационен регулаторен орган забрани излъчването на британския телевизионен канал на 11 февруари.

В изявление, публикувано с настъпването на Лунната Нова година, китайското ведомство казва, че разследване е установило, че свързаните с Китай новини на Би Би Си сериозно нарушават правилата, в това число и правилото, че новините трябва да са верни и безпристрастни. В изявлението се допълва, че новините, свързани с Китай, също така вредят на китайските национални интереси и подкопават националното единство. Според китайските власти британският канал не отговаря на изискванията за излъчване в Китай и неговата молба за удължаване на правото му за излъчване за още една година не се приема.

Какво отговори британската телевизия

Би Би Си подчерта в отговор, че е разочарована от взетото решение и акцентира, че е най-достоверната международна новинарска медия и че съобщава новини от целия свят по един справедлив и безпристрастен начин, без страх или без да се стреми да прави услуга на някого.

Какви са последствията

Предприетият от Китай в четвъртък ход до голяма степен е символичен, тъй като Би Би Си Уърлд и без това се излъчваше само по кабелната телевизия на някои места като хотели и жилищни комплекси за чужденци.

Решението за спирането на британската телевизия обаче е взето на фона на засилващия се конфликт между Пекин и западните правителства по редица въпроси – от човешки права до търговията и пандемията от КОВИД-19, в която важно измерение придобиха китайските критики за отразяването на темата в чуждестранни медии.

Източник: dir.bg

Коментари

Коментара

loading...


There is no ads to display, Please add some
Не бъди безразличен, сподели статията с твоите приятели:

Вашият коментар